خشاب لهیده ای پشت این خاکریز
سینه پهلو کرده است
دوشنبه ها
دفترت را از دو بال بکَن
و دورش پیله ای تیرباران کن
پوتین جدیدی به پیامبری می رسد.
شعر: جان مک دونالد
ترجمه: پروین طلوعی
Dawn
Light moves across
The curve of the apple
سپیده دم؛
بر انحنای سیب می گذرد
نور
ماه نوشت:
1: آجیل رو تحریم کردیم دیشب من و پدر از حضور بر میز عید.. باشد که دندان سالمی و پوست بی جوشی و جیب در امان مانده ای.. آمین!
2: لطفا اگر بالای 50 کیلو وزن دارید و زیر 60 سال سن، بنابراین همتی کنید و با رجوع به مراکز انتقال خون، کمی از بار کمبود خون در این مراکز رو جبران کنید..
سرم داغ شده . . .
سلام دوست خوبم
با شعری به روزم و منتظرتان
ممنون از حضورتون
راستی ارتباط طولی در شعر سپید یا همان انسجام ساختار فقط با عنصر روایت بررسی نمی شود
می تواند در حیطه موسیقی ، فضا و تصویر مرود بررسی قرار گیرد
یک مقال در این مورد دارم
دوست داشتید بگید تا براتون بفرستم
lممنون از دعوت
سلامت باشید
هر روز بی رنگ تر می شوم
مثل چادرم
مثل قبر مادر بزرگ
مثل عکس تو
کنار تنهایی من
.......
به روزم
چشم
ایمیلتان از داخل وب باز نشد
برایم ایمیل را بفرستید تا مقاله را بفرستم
برای نقد پست شما هم بهتر است که رسمی نقد شود
و اگر به همان انجمن بید آواز کامنت بدید نا رای هفته ی آینده شعرتان را نقد کنم فکر کنم بهتر باشد
درست است ؟
سلام.
با یه غزل به روزم و منتظر نظرات ارزشمندتون
در پناه حق
بی طاعـت حـق ، روضۀ رضـوان مـطـلـب
بی خاتـم دین ، مـُلک سلـیـمان مـطـلـب
گـرمنـزلـت هـردوجهان مـیخـواهی
آزار دل هـیـچ مـسـلـمان مـطـلـب
برایتان فرستادم
درود
نشد با ایمیل ارسال کنم در دو نوبت همینجا برایتان می گذارمش :
1-
نکاتی پیرامون رابطه ی طولی در شعر آزاد
مشکلی که همیشه در نقد و تحلیل شعر ها وجود داشته بحث رابطه ی طولی است. باید گفت که به نظر نگارنده یک اثر ساختار مند نمی تواند فاقد رابطه ی طولی باشد و فقط می توان گفت که رابطه ی طولی در این گونه اثر ها ضعف و شدت دارند. اما باید متذکر شد اثری موفق تر است که پیکره ی سالم تری داشته باشد و تمام اجزای اثردر راستای تشکیل یک کلیت واحد پیش بروند. این نظریه ای بود که نیما و شاگردانش دنبال می کردند.
در این گونه آثار روابط طولی معمولا مستحکم و دقیق اند ( البته در نوع موفق آن) اشتباهی که خیلی ها مرتکب آن می شوند، یکی دانستن رابطه ی طولی با مفهوم واحداست. یعنی اگر دو بند از یک اثر دارای مفهوم یکسان با تصاویر یکسان بود، کار را دارای رابطه ی طولی و در غیر این صورت آن را فاقد رابطه ی طولی می دانند و عوض شدن زاویه ی دید را شکست رابطه می دانند. اما رابطه ی تصویری - مفهومی یکسان یکی از مهم ترین مولفه های رابطه ی طولی است.
البته باید به این نکته اشاره کرد که معمولا اشعار ساختارمند یک مفهوم واحد را متبادر می کند اما بحثی که در مورد یکسان بودن مفهوم شد فقط در صورت اثر مد نظر می باشد.
به این شعر شاملو دقت کنید:
میوه بر شاخه شدم
سنگ پاره در کف کودک.
طلسم معجزتی
مگر پناه دهد از گزند خویشتن ام
چنین که
دست تطاول به خود گشاده
من ام!
***
بالا بلند!
بر جلو خان منظرم
چون گردش اطلسی ابر قدم بردار.
کما این که بند اول شعر نوعی براعت استهلال است( مقدمه برای کل اثر) اما باید رابطه ای بین بند اول و دوم باشد. همان طور که می دانید رابطه از نوع مفهوم و تصویر یکسان نیست، بلکه رابطه از نوع درون ساختاری است و مربوط به موسیقی درونی می شود. بین این دو بند نوعی تضاد وجود دارد: کسی که دست تطاول به خود گشوده و معشوقی که باید نرم و ظریف از جلو خان منظر او بگذرد! تضاد بین این دو تصویر را می توان از منظر موسیقی درونی نگاه کرد.
2-
پس یکی از عوامل موثر در حفظ رابطه، موسیقی درونی می باشد. برای این نوع رابطه مثال دیگری ا ز شاملو می آورم:
پردگیان باغ
از پس معجر
عابر خسته را
به آستین سبز
بوسه ای می فرستند.
**
بر گرده ی باد
گَرده ی بویی دیگر است.
درخت تناور
امسال
چه میوه خواهد داد
تا پرندگان را
به قفس
نیاز
نماند؟
در ظاهر رابطه ی طولی بین قسمت پایین فصل و بالای آن به هم ریخته است اما جدا از این که فصل تغییر فضاست، رابطه ای محکم بین دو بند شعر وجود دارد که باز هم به موسیقی درونی بر می گردد و آرایه ی مراعات النظیر را شامل می شود یعنی کلمات همه جزئی از یک کل واحد هستند:باغ، سبز، گرده، باد، درخت، میوه ، پرنده و...
در این جا شاعر تلاش کرده با کلماتی که جزئی از یک کل هستند، تغییر فضا بدهد تا رابطه ی بین فضاها ضعیف نشود.
یکی دیگر از مولفه های رابطه ی طولی را می توان یکسان بودن فضای تصویری (دکور) اثر دانست. بدین معنا که شاعر با چینش چند فضای یکسان که همه ی آن ها تأثیر یکسان بر روی مخاطب دارند، رابطه ای بین اجزای اثر ایجاد می کند:
به چرک می نشیند
خنده
به نوار زخم بندی اش ار
ببندی.
رهایش کن
رهایش کن
اگر چند
قیلوله ی دیو
آشفته می شود.
**
چمن است این
چمن است
با لکه های اتش خون گل
بگو چمن است این، ثیماج سبز میر غضب نیست
حتا اگر
دیری است
تا بهار
بر این مسلخ
برنگذشته باشد.
در این شعر رعایت فضای بی رحم ترس و خفقان که در دو قسمت اشاره شده، رابطه ای از نوع پینش فضایی ایجاد می کند.
لازم است به سیر روایی یکسان در اثر نیز اشاره کنیم. این موضوع یکی از پیش پا افتاده ترین راه های ایجاد رابطه است که جزئی از همان بحث رابطه ی مفهومی یکسان می باشد.
در کلیت اگر بخواهیم بحث را جمع بندی کنیم باید بگوییم که رابطه را می توان به تعبیری داشتن هدف مشخص از متن دانست. بدین معنا که هدف زبانی مشخص در شعر، شاعر را به سمت رعایت روابطی از قبیل روابط روایی، مفهومی، فضایی ، تصویری و موسیقیایی سوق می دهد. در انتها این نکته را یاد آور می شوم که تمام مثال ها به عمد از شاملو انتخاب شده زیرا وی شاعر قدرتمندی در استحکام ساختار بوده است و دلیل دیگر این انتخاب این بوده که به شاعر خاص دیگری اشاره نشده باشد تا دلیلی بر تأیید یا نفی اثر وی محسوب شود. وگر نه مثال های فراوان دیگری هم مد نظر بود.
مهدی آخرتی 90/12/6
سلام
دوست عزیز بروزم با شعر جدیدم : طلسم
و همچنین داستان جدیدم : چراغ زرد
منتظر حضور سر سبزتان هستم
.
یک تلگرافچی با سیگنال های ناقص !
قربان شما
سلام خانم طلوعی
ممنون که به وبلاگ ما سر زدید.
این روزها که روسیه پوتین پوشیده
و امید هم ماهواره ای بیش نیست
آهو های سرگردان تیر می خورند
و شیر های ناآرام را به قفس
گوسفند های خوشبخت گله وار به چرا می روند
ونمی دانند که چوپان دروغگو در رویای خویش
چاقویش را تیز می کند